Lisäpotkua ruotsin opiskeluun

IPadit ovat olleet ahkerassa käytössä kielten tunneilla. Ruotsin kursseilla on tehty paljon suullisen kielitaidon harjoittamiseen sopivia tilannevideoita (på hotellet, på restaurangen, på bio…) sekä testattu kokeen tekemistä ja palauttamista sähköisesti. Luonnollisesti iPadia on käytetty myös tiedonhakuun sekä sanakirjan asemesta.

Lukion ykköset tekevät ruotsin koetta iPadilla.

Lukion ykköset tekevät ruotsin koetta iPadilla.

Ruotsin ykköskurssilla testasin opiskelijoiden kanssa yhden osakokeen tekemistä iPadilla. Latasin ensin koetiedoston word-muodossa kurssin oman Facebook-ryhmän seinälle, jolta kukin opiskelija kävi lataamassa tiedoston padilleen. Sitten he avasivat tiedoston Pages-sovelluksella ja täydensivät omat vastauksensa suoraan koetiedostoon. Kun opiskelija oli valmis, hän lähetti kokeen minulle sähköpostitse Pages-muodossa. Luonnollisesti ohjeistin opiskelijoita, että nyt he eivät saisi käyttää nettiä apuna vaan piti pärjätä oman osaamisen turvin. Hienosti opiskelijat tekivät töitä eikä kukaan harhaillut netissä vaan vastasivat koetehtäviin kuten pitikin. Pari opiskelijaa teki kokeen paperille, koska heillä ei ollut iPadiin integroitavissa olevaa sähköpostitiliä (luukku.com, pp.inet.fi).

Kokeilu sujui muuten oikein mallikkaasti, mutta kokeiden tarkastaminen ei ollut kaikista nopeinta puuhaa. Kynän kanssa tarkastaminen on vielä toistaiseksi nopeampaa, mutta olen kyllä jo testannut stylus-kynää ja Explain everything -appsia, ja tuo yhdistelmä vaikuttaa lupaavalta. Tuolloin voisin tehdä tiedostoon merkintöjä stylus-kynällä ja mikäli juttua olisi enemmänkin, Explain everything -sovelluksessa voin myös nauhoittaa palautteeni audiomuodossa, jolloin opiskelija voi kuunnella palautteen samalla, kun lukee kokeeseen merkitsemiäni korjauksia.

Kameratoiminto on ehdottomasti yksi iPadin parhaista sovellusmahdollisuuksista kielten opiskelussa. Niin ykkösten kuin kakkostenkin kanssa olemme tehneet videoprojekteja esim. erilaisiin käytännön tilanteisiin liittyen. Olen jakanut opiskelijat 3-4 hengen ryhmiin. Ryhmässä opiskelijat ovat ensin luoneet käsikirjoituksen omalle tuotokselleen. Kun minä olen hyväksynyt käsikirjoituksen tai projektin ”rungon”, ryhmä on päässyt kuvaamaan. Jokaisen ryhmän tuotos katsottiin vielä koko kurssiporukan kesken AppleTV:n kautta.

Tässä esimerkkinä ykkösten videoprojekti tilanteesta, joka tapahtuu elokuvateatterissa.  Ryhmä kuvasi videot ensin yksi otos kerrallaan, minkä jälkeen he yhdistivät otokset iMovie-appsilla. Videon lopussa näkyvä äiti Teresa pitänee laittaa nuorten luovuuden piikkiin😉

Kolmannessa jaksossa minulla oli ruotsin kakkoskurssi, jolla teetin useita tilannevideointeja. Niihin kului aikaa enemmän kuin jos kyseiset tilannefraasit olisi vain harjoiteltu pareittain suullisina tehtävinä. Videoinnin puolesta puhuu kuitenkin se, että opiskelijat keskittyvät paremmin ja eläytyvät paremmin tilanteeseen. Jos tunnilla pitää parin kanssa tehdä harjoitus, jossa ”leikitään olevamme” hotellissa, opiskelijat todennäköisesti lukevat harjoituksen suoraan kirjasta vailla minkäänlaista kytköstä itse tilanteeseen. Kun mukaan otetaan videointi, opiskelijat alkavat heti miettiä, kuinka tilanne toteutetaan ja kyselevät jatkuvasti lisää fraaseja, joita ei esim. oppikirjassa ole mainittu: ”Hei ope, miten sanotaan, jos haluu maksaa käteisellä?” ”Ope, miten sanotaan, että en halua kastiketta hampurilaiseen?” Kun kakkoskurssin kummassakin osakokeessa oli dialogitehtävä juuri näihin videoituihin tilanteisiin liittyen, ne sujuivat erinomaisesti ja olivat selvästi jääneet muistiin paremmin kuin ne fraasit, joita oli käyty tunnilla läpi ”lue, opettele, harjoittele parin kanssa”-tyylisesti.

Lukiossamme ei ole käytössä perinteistä koeviikkoa, vaan meidän jaksomme päättyy koe- ja projektiviikkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että opettaja saa itse päättää, miten ja mihin käyttää projektiviikon päivän yhden ryhmän kanssa. Viime jaksossa käytin projektipäivän kakkoskurssilaisten kanssa ruotsinkielisen matkaesitteen tekoon. Jaoin opiskelijat viiteen ryhmään ja jokainen ryhmä sai tehtäväkseen laatia ruotsiksi matkailuesite jostakin pohjoismaisesta pääkaupungista. Olin jakanut jokaiselle ryhmälle oman pääkaupungin. Opiskelijoilla oli päivä aikaa etsiä tietoa ja laatia esite iPadin Pages-sovelluksen avulla. Tehtävä oli haastava, koska kyseessä olivat ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat. He etsivät tietoa sekä ruotsiksi että suomeksi. Ruotsinkielisten tietolähteiden kohdalla heidän oma kielitaitonsa oli kuitenkin usein riittämätön, joten he kaipasivat paljon ohjausta. Suomenkielisten lähteiden kohdalla taas ongelmana oli kääntäminen ruotsiksi. Opiskelijat yrittivät väkisin kääntää ruotsiksi monimutkaisimpiakin suomenkielisiä virkerakenteita, jolloin lopputuloksena oli hieman kömpelöitäkin käännösversioita. Suurin osa opiskelijoista teki kuitenkin hienosti töitä ja lopputuloksena saimme viiden pohjoismaan pääkaupungeista matka- tai ehkä enemmänkin faktaesitteet. Matkaesite tekstilajina oli monelle hieman vieras ja siihen olisi pitänyt heti aluksi kiinnittää enemmän huomiota koko ryhmän kanssa.
Laitan tähän kuitenkin esimerkiksi erään ryhmän tekemän esitteen Helsingistä:

Helsingfors

Tässä nyt muutama esimerkki iPadin käyttötavoista ruotsin opiskelussa. Jatkoa seuraa aivan varmasti. Yritän myös suostutella muita lukion opettajia kirjoittamaan kokemuksistaan tänne.

2 thoughts on “Lisäpotkua ruotsin opiskeluun

  1. Kiitos, täältä saikin hyviä vinkkejä! Varsinkin tuo tilannevideoiden teko vaikuttaa hyvältä harjoitukselta. Meillä on koulussa käytössä kokonainen yksi kappale tabletteja, joten tässä mittakaavassa voin vielä vain haaveilla iPadien hyödyntämisestä.

  2. Terve Joensuun norssilta! Itselläni (saksan ope) hyvin samanoloisia kokemuksia padin käytöstä. Toteutin edellisessä jaksossa lukion ykkösten lyhyen kielen kertaavan kurssin joustavassa oppimisympäristössä (oma nimeni systeemille): opiskelijat etenivät omaan tahtiin, antoivat näyttöjä suullisesta osaamisestaan videoilla (joiden tekemisessä tsemppasivat tosi hyvin ja itse koin hyväksi, että sain antaa palautetta jokaiselle oppilaalle henkkoht viestiä/ideona) ja suorittivat sanarit ja muutamat kielioppitestit sähköisesti Edmodossa (testimuodot eivät näin mitään maatamullistavia, mutta perinteisen toimivia) tai paperilla – myös nämä omaan tahtiinsa. Suurempina projekteina oppilaat pitivät päiväkirjaa ja tekivät työn otsikolla ”ich”. Näiden töiden muodon sai valita: suullisesti videona tai kirjallisesti tavalla tai toisella. Lopputulokset olivat osittain todella ilahduttavan luovia! Koetta en pitänyt, vaan käytimme koeajan siihen, että oppilaat esittelivät toisilleen kurssin aikana tekemiään töitä (kielisalkkutyyppisesti). Kurssin toteuttamisessa iPad oli oivana välineenä – oikeastaan kurssi rakentui hyvin pitkälle sen varaan, että tälläinen väline oli käytettävissä. Onko teiltä tulossa väkeä 4.-5.4 Savonlinnaan iLO-päiville (iPad lukio-opetuksessa)?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s