Räppiä ja tiedonhakua iPadeilla

Aloitin Pirkkalan Yhteislukion musiikinopettajan sijaisena viime syksynä 2012 ja kuluvan lukuvuoden aikana olen päässyt tutustumaan iPadien käyttöön lukion musiikinopetuksessa. Padien paras anti musiikinopetuksen kannalta on mielestäni GarageBand, josta on erityisesti apua omien biisien työstämisessä. Myös pianosointujen opettelu on helpottunut merkittävästi koska Garagebandin avulla jokainen opiskelija saa käyttöönsä oman koskettimiston ja kuulee heti mitä soittaa. Pianosointujen treenaamisessa koskettimisto on hieman pieni mutta erityisesti pianotreenin alkuvaiheessa Garagebandin koskettimisto on varsin käyttökelpoinen.Magic Chords-kitarapeli toimii erityisesti kitaratreenin alkuvaiheessa.

Tänä keväänä, 4.jakson jakson alussa teimme musiikin ja englanninrymien yhteisen rap-projektin. Englannin opettaja Kaisa Rajalahden kanssa suunnittelimme projektin jossa perehdyttiin rap-musiikin historiaan.1B-ryhmällä oli tässä jaksossa englannin ja musiikintunnit lukujärjestyksissään kätevästi siten että yhteistyö oli mahdollista, muuanmuassa tiistai-iltapäivisin 1B oli ensin musiikintunnilla ja jatkoivat siitä englannintunnille joten projektia pystyi tarvittaessa jatkamaan.

Musiikintunneilla aloitimme projektin tekemällä yleiskatsauksen rap-musiikinhistoriaan, hahmottelimme suuria linjoja ja tärkeimpiä tyylisuuntia ja niiden edustajia.Tässä vaiheessa käytimme kynä&paperimuistiinpanoja koska opiskelijoilla ei ollut omia henkilökohtaisia padeja käytössään vaan käytimme yhteiskäytössä olevia tabletteja ja niille tallentaminen on epävarmaa. Tiedonhakuun iPadit olivat toki hyödyllisiä. 

Räpin historiakatsauksen tavoitteena oli oppia kuulemaan miten tietty tyylilaji on rakennettu. Miten eri aikakausien rap eroaa toisistaan? Millaisia soundeja käytetään? Mistä sanoitukset kertovat? Opiskelijat jakautuivat 4-5 hengen ryhmiin (samat kuin enkun tunnilla) ja he valitsivat tyylilajin jota ryhtyivät penkomaan. Tavoitteena oli valita kiinnostavimmasta tyylilajista referenssibiisi ja pyrkiä tekemään oma rap-kappale tyylilajia mukaillen.

Tyylilajien analysoimiseen olisi voinut käyttää vielä enemmänkin aikaa mutta nyt halusin päästä nopeasti tilanteeseen, joissa opiskelijat ryhmissä alkoivat työstää omia biisejään. Tutustuimme yhdessä Garagebandin käytön perusteisiin ja ryhmissä työskennellessään opiskelijat kokeilemisen ja ohjelmalla leikkimisen kautta oppivat ja löysivät haluamiaan asioita.Projektin alkuvaiheessa jokaisella opiskelijalla oli padi käytössään mutta ryhmän rap-biisi koottiin yhdelle padille, josta se lopulta siirrettiin Youtuben yksityisen tilin kautta MagazineFactory sovellukseen. MagazineFactoryyn opiskelijat englannintunneilla kirjoittivat artikkeleita omasta tyylilajistaan. Teimme siis nettilehteä jossa on englanninkieliset rap-artikkelit ja kuunteluesimerkki tyylilajista, oma rap-biisi.

Rap-projekti oli mielenkiintoinen. Seuraavaa projektia ajatellen tuli esiin kehitysehdotuksia: Projekti olisi hyvä tehdä pareittain, 4-5 hengen ryhmät olivat liian suuria, muutamille ryhmäläisille jäi liikaa luppoaikaa.Tyylilajin konkreettiseen analysoimiseen tarvitsee lisää aikaa ja ohjausta: Mitä soittimia kannattaa käyttää ja mitä ei? Miten rytmi on rakennettu? Onko yleissounidissa jotain huomiotaherättävää?Pohjat on saatava valmiiksi ajoissa jotta jää tarpeeksi aikaa rapin harjoitteluun, yhdessä pitää käydä läpi miten voin harjoitella, mistä syntyy rapin flow? Projektin alussa kannatta sopia napakampi aikataulu jotta äänitteen viimeistelyyn jää aikaa.

Jatkossa aion käyttää padeja paitsi tiedonhakuun niin nimenomaan omien biisien työstämiseen Garagebandilla. Mu4-kurssilaiset tekevät padien avulla parhaillaan omia koskettavia biisejä, tuotoksia kuulemme hiljaisella viikolla ennen pääsiäistä.

Musiikinopettaja Petra

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s