Ipadit osaksi arkea

Kohti kirjatonta koulua -hanke loppui varsinaisesti vuodenvaiheessa. Hankelaitteet jatkavat kiertoaan kouluilla edelleen. Omalle koulullemme hankimme Ipad Minejä puolen luokan verran ja uusiakin on tulossa. Minit ovat pienille oppilaille kevyempiä käyttää. Toisaalta parin kanssa työskentely onnistuu isommalta näytöltä paremmin. Puolensa siis molemmilla.

Kun uutuudenviehätys laitteista on takana, voi Ipadejä tarkastella paremmin oppimisen välineinä. Ne voi ottaa hyötykäyttöön. Pelillisyydessä ei ole mitään vikaa, mutta pelien lataamisen hurmassa saattaa laitteiden hyötykäyttö surkastua kovin pintapuoliseksi.
Pienten oppilaiden kanssa Pages toimii perus kirjoitusohjelmana Wordin tapaan. Se on uusissa laitteissa ilmainen. Laitteella voi ottaa kuvia ja siirtää kuvat tarinan kuvitukseksi. Kuvan voi ottaa piirustuksesta, askartelusta tai tarinaan liittyvästä esineestä. Paritarinoiden kirjoitus on ollut suosittua. Laitteille on tehty sähköpostiosoite, jota käyttämällä tarinan voi siirtaa tulostettavaksi koulun koneelta. Oppilaat esittelevät mielellään tuotoksiaan. Siinä sivussa opitaan tärkeitä asioita lauserakenteista.

Tiedon hankinnan välineenä Ipadit ovat käteviä. Koulun langaton verkko on saatu toimimaan ja parityöskentely on tässäkin voimaa. Ympäristötiedon aihepiireissä riittää tutkittavaa. Avaruus -jakso sai ihan uusia ulottuvuuksia kirjaan verrattuna, kun heijastimme IPadin näytöllä maapallon seinälle (Planets -sovellus). Oppilaat löysivät paljon mielenkiintoista tutkittavaa ja saivat esitellä löytönsä koko luokalle. Esittelyyn käytimme adapteria, joka siirsi kuvan dokumenttikameran kytkennän kautta interaktiiviseen projektoriimme. Liitimme jokaisen padin vuorotellen piuhan pääkän.
Lappi-teemamme aikana etsimme Lapin eläimiä Luontoportti-sivustolta. Tiedot ovat sieltä pienille oppilaille helposti löydettävissä. Lintujen äänet voi kuunnella sivustolta. Eläimistä on kuvia.
Tietojen hakemisessa kaveri auttaa toista. Omassa luokassani on vahva yhteen puhaltamisen henki ja yhteistyö sujuu. Työtapojaan kehittämällä voi opettaja siirtyä kanssakulkijaksi, joka auttaa tarvittaessa, mutta antaa liikkumavaraa oppilaiden omaehtoiselle toiminnalle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s